توت فرنگی می تواند عوامل خطر کاردیومتابولیک را در بزرگسالان در معرض خطر بهبود بخشد

8 جولای 2021 - فواید سلامتی گسترده ی انواع توت از مدت ها قبل شناخته شده است. این امر تا حد زیادی به دلیل مشخصات فیبر و پلی فنول زیاد موجود در آنها و همچنین کالری کم آنها می باشد.

اکنون، تحقیقات جدید محققان دانشگاه نوادا که در Nutrients منتشر شده است، نشان می دهد که افزودن توت فرنگی به رژیم های غذایی می تواند باعث بهبود عوامل خطر کاردیومتابولیک در بزرگسالان چاق یا بزرگسالانی که کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول بد) بالایی دارند، شود.

در آزمایش متقاطع تصادفی و کنترل شده ، 33 بزرگسال (میانگین سنی 53 سال) روزانه مقدار کنترل شده ای از پودر توت فرنگی را در فازهای 4 هفته ای دریافت کردند- معادل یک وعده ی سروینگ یا هر وعده دو و نیم عدد توت فرنگی. از شرکت کنندگان خواسته شد که سبک زندگی معمول خود را دنبال کنند اما از خوردن انواع دیگر توت خودداری کنند.

این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه ی معادل دو و نیم وعده توت فرنگی، به طور قابل توجهی باعث بهبود عوامل خطر قلبی در این گروه از جمعیت "در معرض خطر" در مقایسه با گروه کنترل گردید( عمدتا با بهبود مقاومت به انسولین و مشخصات چربی).

دکتر Emma Derbyshire، متخصص تغذیه اظهار داشت: این نتایج واقعاً یافته های جالبی هستند. در حال حاضر حدود 7.6 میلیون نفر در انگلیس با بیماری های قلبی و بیماریهای گردش خون زندگی می کنند. ما می دانیم که زندگی سالم، که شامل تغذیه سالم است، می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، جلوگیری از افزایش وزن و کاهش خطر دیابت کمک کند.خوردن مقادیر زیادی میوه جات و سبزیجات برای سلامتی مهم است، و این نتایج نشانه دیگری است که نشان می دهد خوردن توت، به عنوان بخشی از رژیم غنی از میوه، می تواند گزینه خوبی برای بسیاری از افراد باشد. ما می دانیم که باید روزانه حدود پنج وعده ی سروینگ میوه و سبزیجات مصرف کنیم.

دکتر Derbyshire، گفت: در انگلستان، یک وعده ی سروینگ از میوه های کوچک تازه معادل حدود هفت توت فرنگی می باشد. بنابراین، افزودن توت فرنگی به وعده صبحانه، یا خوردن آنها به عنوان میان وعده، یا همراه با ماست طبیعی به عنوان یک دسر، می تواند به عنوان وعده هایی از میوه های روزانه، فواید سلامتی زیادی را برای ما به ارمغان آورد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210708/Strawberries-could-improve-cardiometabolic-risk-factors-in-at-risk-adults.aspx